Anita´s blogs

Lieve lezer, van harte welkom in mijn blog bibliotheek!

Ik schrijf hier over alles wat te maken heeft met afvallen en slank blijven.

Over de uitdagingen, mislukkingen en teleurstellingen, maar zeker ook over de oplossingen, inzichten en overwinningen. Met veel praktische tips waar jij je voordeel mee kunt doen.

Met deze blogs hoop ik jou te inspireren, te vermaken en stof tot nadenken te geven.

Veel leesplezier! Liefs, Anita

P.S.: Heb je de mooie verhalen al gelezen van Elly, Margriet, Marjolein, Gerda, Annemarie en  Annemiek? Klik hier

Focus

Heb jij ook zo’n hekel aan ingewikkelde diëten waarbij je vooral heel veel NIET mag?

Waarbij je bij het nemen van 1 koekje gelijk het gevoel krijgt dat het dieet ‘mislukt’ is?

Ben jij ook zó klaar met obsessief bezig zijn met calorieën tellen, of met apps waarin je alles wat je eet en drinkt moet invullen om een totaalbeeld van je voedingspatroon te krijgen?

Of met slank-recepten waar je de rest van je gezin geen plezier mee doet?
 
STOP daar dan mee!

Voedings-apps en het tellen van calorieën kunnen zeker een hulpmiddel zijn, maar zijn nooit de oplossing voor gewichtsproblemen. 

Evenals elke dag op de weegschaal staan niet helpt.

Wanneer je de oplossing in jezelf gaat zoeken hoef je ook niet meer van dieet naar dieet te hoppen.

Uiteindelijk gaat afvallen en vooral slank blijven om het vinden van de juiste mindset.

En wanneer je daarnaast nog weet hoe je je FOCUS kunt houden op je doel, en leert om te gaan met alle verleidingen, dan heb je een hele toolbox waarmee je de rest van je leven vooruit kunt.

Tips bij emotie eten

Hoe vaak grijp jij naar zoetigheid, snacks of dat wijntje wanneer je niet lekker in je vel zit, of gestrest, verdrietig, boos of gefrustreerd bent?

Snacks of alcohol verdoven dit vervelende gevoel voor even, maar uiteindelijk kom je met nóg meer frustratie uit de eetbui, vooral wanneer je graag wil afvallen en de eetbuien jou nog verder van je doel afhouden.

Wanneer je leert om buikhonger en hoofdhonger van elkaar te onderscheiden heb je een eerste belangrijke stap gemaakt.

Met deze 5 stappen kun je aan de slag wanneer je een emotie-eter bent.

  1. Identificeer je gevoelens: wat voel je? Ben je boos, gefrustreerd, verdrietig, rusteloos, gestrest?
  2. Sta even stil bij die emotie Probeer de emotie niet te veranderen of weg te wuiven, maar kruip in dat gevoel, hoe ongemakkelijk ook. Als kind is jouw misschien verteld ‘sterk te zijn’ ,  ‘je niet aan te stellen’ of ‘niet boos, jaloers of bang  te zijn’.Dat was toen. Nu mag je al deze emoties voelen en omarmen.
  3. Wordt nieuwsgierig naar de oorzaak van dat vervelende gevoel; welke gebeurtenis of gedachte is hieraan vooraf gegaan?
  4. Wanneer je geneigd bent naar snoep, snacks of alcohol te grijpen om dat vervelende gevoel te verdoven, vraag je dan af: Wat heb ik nu werkelijk nodig? Wil je met iemand praten over deze gevoelens? Wil je naar buiten om te bewegen? Wil je naar muziek luisteren of heb je een time-out nodig?
  5. Bedenk wat je op dít moment voor jezelf kunt doen om aan die behoefte te voldoen.Wat ik je hierbij wil meegeven is : durf te vragen!

Het kan zijn dat jij zó gewend bent aan het vervullen van andermans behoeftes dat je totaal voorbijgaat aan die van jou en het ook lastig vind om hierom te vragen.

Jezelf op de eerste plaats zetten in JOUW leven is niet egoïstisch, het is de ultieme daad van zelfzorg.

Sleutel

‘De lente komt eigenlijk 10 kilo te vroeg’  grapte Loes.

En zeg nou zelf, we zijn toch allemaal wel deadline junkies als het aankomt op afvallen? 

We wachten op de eerstvolgende maandag, maand of zonnestralen. En dan ineens is het zover, de lente breekt voorzichtig aan en bij het doorpassen van de luchtige kleding zitten de broeken nét iets te strak en gaan de bloezen niet meer lekker dicht.

Even snel een paar kilo afvallen werkt niet meer wanneer je 40+ bent, en al helemaal niet wanneer je in de overgang bent of veel ballen moet hooghouden op allerlei gebieden en dus niet heel veel tijd hebt.

Door het aanhoudende slechte weer van de afgelopen maanden heb je misschien ook wat minder gezonde gewoontes ontwikkeld die je nu in de weg kunnen zitten bij het afvallen. 

 ‘Sleutelgewoontes’ kunnen dan voor een omslag zorgen.

Sleutelgewoontes zijn gewoontes die zo cruciaal zijn dat, wanneer je deze gaat veranderen,  een heleboel andere patronen mee veranderen.
Sleutelgewoontes hebben dus een soort hefboomwerking.

Wanneer je bijvoorbeeld de gewoonte installeert om elke dag na het eten 30 minuten te bewegen, kan er een kettingreactie ontstaan; je wordt ook op andere vlakken actiever. Het wordt dan makkelijker om ook meer water te gaan drinken, om gezonder te gaan eten en om een afslank programma consequenter te volgen.
Hierdoor ga je je steeds beter voelen over jezelf, en kom je in die heerlijke flow, die opwaartse spiraal.

Het is dus hartstikke zinvol om jouw sleutelgewoontes te ontdekken en daarmee aan de slag te gaan. Want als je daar iets in veranderd, heb je ineens  de sleutel om al de rest te veranderen…

Welke sleutelgewoonte heb jij bij jezelf ontdekt?

Ontbijtbuffet 2

“Ik heb er al voor betaald, dus dan zal ik eten ook” denken we vaak wanneer we voor een (ontbijt)buffet staan.

En echt niet alleen Nederlanders hoor, die nu eenmaal bekend staan om hun zuinigheid.
Afgelopen week op Gran Canaria waren het vooral ook Duitsers die ’s morgens om 9.30 aan de Champagne met zalm en brie zaten. Mogelijk vanuit de gedachte dat het érgens op de wereld toch al 17.00 uur was?

Buffetten blijven een uitdaging wanneer je wil afvallen of slank wil blijven. Ze zijn vaak overweldigend en rijkelijk gevuld met verleidelijk lekkers dat je thuis niet zou eten als ontbijt.

Maar ja, je bent op vakantie en het ontbijt is inclusief. Probeer je dan maar eens in te houden!

Zó weersta ik de verleidingen van een buffet:

Ik loop eerst langs alle tafels van het buffet en kijk wat er zoal is. Ik heb bewust nog geen bord bij me, want dat zou al vol zijn bij de eerste tafel.

Intussen zoek ik de koffiemachine en neem een kop cappuccino aan een gezellig tafeltje. Door de tijd die ik mezelf hiermee geef kan ik makkelijker bewuste keuzes maken en besluit ik wat ik ga eten. Ik weet namelijk al waar de zuivel, het fruit en de granen staan.

Dan loop ik terug naar het begin van het buffet, neem een bord, en dan linea recta door naar de gezonde keuzes.

Want niets smaakt zó goed als slank zijn.

Voor meer praktische handvatten bij afvallen en slank blijven kun je mijn nieuwste E-book downloaden op deze website

Up to you (2)

‘Rot op met je Body Positivity’, moeten Oprah, Miljuschka, Cate, Kim, Adèle en Rebel gedacht hebben.

Waar een aantal van hen ooit pleitten voor het omarmen van onze lichaamsrondingen en vonden dat vrouwen met een maatje meer van hun lichaam mochten houden, zijn al deze vrouwen nu tientallen kilo’s afgevallen.

Helemaal goed, wat mij betreft. Waar ik op afknap is dat ze zich verschuilen achter hun arts die aangegeven zou hebben dat ze om gezondheidsredenen moesten afvallen.

Alsof ze zelf niet wisten dat veel overgewicht meer risico’s met zich meebrengt.

In hoeverre waren zij dan voorvechters voor Body Positivity?

Als gevolg van de hele Body Positivity beweging durfden vrouwen die aan het afslanken waren dit bijna niet te delen met hun omgeving vanwege de opmerkingen en meningen hieromtrent, en werden veelal door vrouwen met overgewicht voor gek verklaard.

Het mag dus weer! Je mag gewoon willen afvallen!

Omdat  je niet lekker in je vel zit. Omdat  je slank zijn gewoon mooier vind. Omdat  je arts dit adviseert , maar vooral omdat JIJ dit wil.

Laat je dus alsjeblieft niet gek maken door welke beweging of trend dan ook maar leef vooral zoals JIJ wil leven. Met of zonder overgewicht!