Anita´s blogs

Lieve lezer, van harte welkom in mijn blog bibliotheek!

Ik schrijf hier over alles wat te maken heeft met afvallen en slank blijven.

Over de uitdagingen, mislukkingen en teleurstellingen, maar zeker ook over de oplossingen, inzichten en overwinningen. Met veel praktische tips waar jij je voordeel mee kunt doen.

Met deze blogs hoop ik jou te inspireren, te vermaken en stof tot nadenken te geven.

Veel leesplezier! Liefs, Anita

P.S.: Heb je de mooie verhalen al gelezen van Elly, Margriet, Marjolein, Gerda, Annemarie en  Annemiek? Klik hier

anita-staps-afslankcoach-afvallen-afslanken

Als jij weerstand voelt bij 1 van de volgende uitspraken dan ben je heel dicht bij de oplossing:

➡ Je staat klaar voor iedereen om je heen, maar zet jezelf steeds weer op de laatste plaats, waardoor je je frustraties hierover weg-eet of weg-drinkt

➡ Je plant alle activiteiten van partner, kids, werk, familie en vrienden in, maar vergeet tijd in te plannen voor jezelf.
En áls je die tijd al inplant laat je hier vaak andere zaken tussen komen.

➡ Je komt alle afspraken met anderen na, behalve die met jezelf.

➡ Je hebt al vaker geprobeerd om af te slanken, maakt steeds weer een beginnetje maar geeft het ook weer op wanneer je niet snel genoeg resultaten ziet.

➡ Je bent bang dat je minder van het leven geniet wanneer je een afslankprogramma volgt, omdat je dan 'niets meer mag'

➡ Je ziet jouw omstandigheden, je werk, tijdgebrek, je gezinssituatie, de voedingsindustrie of lichamelijke beperkingen als oorzaak voor het uitblijven van jouw afslankresultaten.

➡  Je bent een sterke vrouw die gewend is alles zelf te doen en vind het moeilijk om hulp te vragen. Je ziet hulp vragen als teken van zwakte en probeert het liever eerst zelf.

Voel je weerstand of de neiging om in de pen te klimmen? Perfect!
Zonder wrijving geen glans! 😅

Kijk eens naar de uitspraak die je het meest triggert en vraag je af waar die weerstand vandaan komt, want daar zit vaak de sleutel tot de oplossing van jouw (gewichts)probleem.

En wanneer je samen wil zoeken naar jouw beperkende overtuigingen dan help ik je graag. Omdat ik je zie, hoor en begrijp. 💞

Anitastapsafslankcoach

“Ik ben bang dat ik dadelijk een terugval krijg” sprak zij haar angst uit tijdens ons coachgesprek.

Ze is sinds een paar weken bezig met het afslanktraject waarin we elkaar wekelijks spreken.

Zij is een sterke vrouw, houdt veel ballen hoog, stelt hoge eisen aan zichzelf en heeft haar voedingspatroon binnen een paar weken al goed op de rit waardoor ze ook al is afgeslankt.

Echter, social settings waren haar grootste uitdaging.

Tijdens een BBQ, verjaardag, vakantie of receptie gaf ze zichzelf groen licht om los te gaan op voedsel dat je net zo goed gelijk op je buik kunt smeren. Dit vanuit de gedachte ‘Nu mag het’.

Maar dat is verleden tijd, want ze heeft intussen al een aantal social settings overwonnen.

Nu is ze bang dat ze in de vakantie die er aan zit te komen een terugval krijgt en weer in die valkuil van ‘nu mag het’ stapt.

Dit is typisch een mindset dingetje waar veel vrouwen tegenaan lopen; een angst op basis van ervaringen uit het verleden.

Herken jij dit?

Besef dan dat je zelf de regie hebt over het eten en drinken dat je in je mond stopt. Niemand anders doet dit voor/ bij jou.

Te vaak kiezen wij voor korte termijn genot (datgene wat je nú wil) in plaats van lange termijn geluk (datgene wat je het allerliefste wil).

Maak een plan met jouw lange termijn doel voor ogen en houd je aan de afspraken die je daarin maakt met jezelf. Keep your eyes on the prize!

Ja zal zien dat je niet alleen een heerlijke, fitte vakantie beleeft maar ook een gevoel van zelfbeschikking, trots en kracht gaat ervaren.

Voor extra ondersteuning en het leggen van een sterke fundering voor jouw afslankresultaten kun je mijn e-book gratis downloaden.

Drukke moeder cartoon

“Ik ben een drukke moeder van 3 kids en het lukte me maar niet om een aantal kilo kwijt te raken”.

De afgelopen jaren heb ik al van alles geprobeerd: Sonja Bakker, sap-kuren, minder eten, maar niks had een blijvend effect.

Mijn kleding zat te strak en ik vond het ook niet meer leuk om nieuwe kleding te kopen. Elke keer kwam er stiekem méér gewicht bij na de vele afslankpogingen.
We kennen het allemaal wel: 'ik begin op maandag weer.'

Ook het hongergevoel tijdens het afvallen vond ik vervelend , waardoor ik eetbuien kreeg en dan vooral snakte naar koek en chips.
 
Bovenstaande is eigenlijk de reden dat ik hulp ben gaan zoeken. Zelf lukte het blijkbaar niet.Ik ken Anita nog van vroeger dus het contact was snel gemaakt.
 
Mijn grootste uitdagingen waren verjaardagen en etentjes. Van Anita kreeg ik de tip om te zorgen dat ik niet met een lege maag naar een feestje ga. Dus neem ik nog even dat tussendoortje of die shake voordat ik vertrek. En ik spreek met mezelf af wat ik tijdens een uitje ga nemen in plaats van constant met de gedachte te lopen dat ik ‘niks mag’.
 
Dit inzicht was een belangrijke, en na het etentje of feestje pak ik gewoon weer mijn dagelijkse ritme op waardoor ik op gewicht blijf.
 
Vooral het 'alles-of-niets patroon' heb ik veranderd. Ik heb nu een middenweg gevonden!
 
Ik ben ontzettend veranderd en niet alleen fysiek.
Voel me zelfverzekerder, slanker, energieker!”
 
Aldus het verhaal van een ambitieuze 40+ vrouw met veel op haar bord, die nu, 6 maanden later, nog steeds op gewicht is zonder afslankstress of een ingewikkelde dieet.
 
Wil jij weten hoe ze dit gedaan heeft? Vraag dan een vrijblijvend adviesgesprek aan op deze website

Bewust onbewust

Zoals je weet is 95% van al ons gedrag onbewust, zo ook ons eet- en drinkgedrag

Dat betekent dus dat we een heleboel blinde vlekken hebben ten aanzien van ons eetgedrag in een bepaalde situatie.

Ben jij je bijvoorbeeld bewust van jouw eet- en drinkgedrag wanneer je thuis in je eentje op de bank zit, wanneer je met vriendinnen weg bent, wanneer je uit eten bent of wanneer er alcohol wordt aangeboden?
 
Of wanneer je emoties en stress ervaart? Sociale druk?

Om af te vallen en vooral slank te blijven is één ding het allerbelangrijkste: het definitief veranderen van jouw eet- en drinkgedrag in juist díe situaties.

De eerste stap is de moed te verzamelen om hier bewust naar te gaan kijken.
Van een afstandje en zonder oordeel over jouw gedrag.
Zoals je naar een goede vriendin kijkt die jou om feedback heeft gevraagd.

Het doorbreken van deze patronen en het aanleren van alternatief gedrag is een volgende stap, die in je eentje bijna niet te doen is.

Schaam je dus niet om hier hulp bij te vragen, iemand die met je meekijkt en je helpt om in uitdagende en verleidelijke situaties niet voor de bijl te gaan.

Je zal dan zien dat je geluksgevoel groeit bij iedere stap die je zet en iedere hobbel die je neemt op weg naar jouw ideale gewicht!

Zodat je altijd en overal schaamteloos kunt stralen!

Focus

Heb jij ook zo’n hekel aan ingewikkelde diëten waarbij je vooral heel veel NIET mag? 

Waarbij je bij het nemen van 1 koekje gelijk het gevoel krijgt dat het dieet ‘mislukt’ is?

Ben jij ook zó klaar met obsessief bezig zijn met calorieën tellen, of met apps waarin je alles wat je eet en drinkt moet invullen om een totaalbeeld van je voedingspatroon te krijgen?

Of met slank-recepten waar je de rest van je gezin geen plezier mee doet?
 
STOP daar dan mee!

Voedings-apps en het tellen van calorieën kunnen zeker een hulpmiddel zijn, maar zijn nooit de oplossing voor gewichtsproblemen. 

Evenals elke dag op de weegschaal staan niet helpt.

Wanneer je de oplossing in jezelf gaat zoeken hoef je ook niet meer van dieet naar dieet te hoppen.

Uiteindelijk gaat afvallen en vooral slank blijven om het vinden van de juiste mindset.

En wanneer je daarnaast nog weet hoe je je FOCUS kunt houden op je doel, en leert om te gaan met alle verleidingen, dan heb je een hele toolbox waarmee je de rest van je leven vooruit kunt.