Anita´s blogs

Lieve lezer, van harte welkom in mijn blog bibliotheek!

Ik schrijf hier over alles wat te maken heeft met afvallen en slank blijven.

Over de uitdagingen, mislukkingen en teleurstellingen, maar zeker ook over de oplossingen, inzichten en overwinningen. Met veel praktische tips waar jij je voordeel mee kunt doen.

Met deze blogs hoop ik jou te inspireren, te vermaken en stof tot nadenken te geven.

Veel leesplezier! Liefs, Anita

P.S.: Heb je de mooie verhalen al gelezen van Elly, Margriet, Marjolein, Gerda, Annemarie en  Annemiek? Klik hier

afslankcoach anita stap afvallen met behulp van een afslankcoach

Waardoor kun jij niet afvallen?

Excuses die we gebruiken

  • “Door de maatregelen kan ik niet sporten”
  • “Die lieve mevrouw had speciaal voor mij een gebakje gehaald”
  • “Het is te vroeg donker om nog naar buiten te gaan”
  • “Ik kan gewoon geen NEE zeggen”
  • “Mijn dag liep vandaag anders dan gepland”
  • “Er mag tóch al zoveel niet”

We kunnen alles en iedereen de schuld blijven geven van het uitblijven van onze afslank resultaten, maar uiteindelijk ligt die verantwoordelijkheid toch echt bij ons. Want we kunnen altijd redenen bedenken  waarom we ons streefgewicht nog niet bereikt hebben.

De vraag aan onszelf zou niet moeten zijn “Waarom niet”  maar “Hoe dan wel”

Wij hebben (grotendeels) zelf de regie over onze agenda, over het zoeken naar mogelijkheden en over alles wat we in onze mond stoppen.

  • Gaat afvallen vanzelf? Nee natuurlijk niet!
  • Zal afslanken altijd makkelijk zijn? Nee natuurlijk niet!
  • Zal het resultaat de moeite waard zijn? Absoluut !!

Liefs, Anita

afslankcoach anita staps

Ja maar, mag ik dan nooit meer een wijntje?

 Alcohol en afvallen

Alcohol en afvallen blijkt een ongelukkige combinatie.

Naast de lege calorieën die je met alcohol binnen krijgt, neemt de trek in hartige snacks toe en vervagen jouw natuurlijke remmen. Je wordt dan onverschilliger ten aanzien van jouw eet-en drinkgedrag.

Kies je er toch voor om alcohol te drinken kies dan voor drankjes zoals:

  • Glaasje champagne/prosecco/cava
  • Glas droge witte wijn
  • Wodka met spa rood en citroen
  • Bacardi of wodka met cola light 
  • Gin met tonic light

Let op met alcoholische dranken die veel suikers bevatten zoals:

  • Zoete witte wijn
  • Glühwein
  • Bier/rosébier/witbier
  • Martini
  • Normale gin-tonic

Veel mensen denken dat sapjes zoals verse jus d’orange gezond zijn en mixen dit met bijvoorbeeld Wodka. Niets is minder waar! Deze sapjes bevatten veel fruitsuikers die je niet gaan helpen bij het afslanken. Mix dus liever met Spa Rood of light frisdrank.

Deze tips  helpen je om minder alcohol te drinken:

Leng je wijn of bier aan met bruisend water. Volgens wijnkenners is dit ‘vloeken in de kerk’, maar toch is het een goede manier om minder te drinken.

Wissel het drinken van alcohol af met water of light frisdrank.

Schenk je glas na een alcoholisch drankje vol met water. Hierdoor wordt je glas niet ongevraagd bijgevuld en zit je minder met vragen als ‘doe nou gezellig mee.’

Als je houdt van een wijntje op zijn tijd hoef je dus niet per se geheelonthouder te zijn tijdens het afslanken.

We streven tenslotte naar de balans in alles wat je eet en drinkt waardoor je je behaalde streefgewicht ook makkelijk kunt vasthouden. 

afslankcoach anita staps

Hoe overleef je feestdagen als je aan het afslanken bent?

 Slank, fit en gezellig gaan wél samen

Hoe zou het voor je zijn als je ook tijdens feestdagen kunt blijven genieten van lekker eten en drinken, zonder dat je daarna weer opnieuw moet beginnen met afvallen? Heerlijk toch?

Daarom hier mijn Tips & Tricks om feestdagen slank, fit en gezellig door te komen:

Tip:

Ik heb mezelf aangeleerd om bij (bijna) alles wat ik eet niet alleen te kijken naar of het lekker is, maar ook of het me helpt mijn afslankdoel te bereiken.

Trick:

Geef alles wat je eet eens een cijfer. Is het geen 9, eet het dan niet. Want wat er niet aankomt hoeft er ook niet af.

Tip:

Tijdens feestdagen komen er allemaal lekkere dingen op tafel. Soms zó lekker dat je niet kunt stoppen met eten, en ’s avonds met pijn in je buik en een misselijk gevoel naar bed gaat.

Trick:

Probeer wat langzamer te eten en goed te kauwen. Hierdoor merk je sneller wanneer je vol zit. En stop met eten wanneer je het gevoel hebt eigenlijk nog wel wat te lusten.

Tip:

In aanloop naar een feestje hebben veel mensen de neiging om de rest van de dag minder te eten, om zo te compenseren. Niet doen!

Trick:

Eet juist voordat je naar een feestje gaat een gezonde maaltijd met magere proteïnen. Dit zorgt ervoor dat je zonder honger naar het feest gaat en alle verleidingen veel makkelijker kunt weerstaan.

Tip:

Probeer niet bezig te zijn met wat je allemaal niet mag eten omdat je niet wil aankomen

Trick:

Zeg tegen jezelf: “Ik mag dit wel eten maar ik wil het niet, want ik wil nog verder afvallen”

Deze gedachte herinnert je eraan dat je zelf de regie hebt over wat je eet en drinkt.

Ik wens jou héél veel vrolijke en gezellige feestjes met veel oog voor elkaar!

Liefs, Anita

afvallen met een open mind

Heb jij een open mind?

 Voedingssupplementen als ondersteuning bij het afvallen?

Afgelopen week heb ik 15 mensen gesproken uit de wellness industrie.

Vitaliteitscoaches, leefstijlcoaches, welzijnscoaches, masseurs, fitnesstrainers, fysiotherapeuten, ergotherapeuten, natuurvoedingsadviseurs; allemaal wilden zij heel graag mensen helpen met gezonde voeding, welzijn en afslanken.

Met ieder van hen had ik een heel open gesprek en het gevoel dat we op 1 lijn zaten TOT ik het ging hebben over voedingssupplementen.

Slechts 1 op de 15 stond hier open-minded tegenover. De andere 14 hadden hier geen ervaring mee, maar wel een sterke mening. Wát een gemiste kans!

Op zulke momenten ben ik zó blij dat ik 29 jaar geleden in ieder geval met een open mind voedingssupplementen ging gebruiken als ondersteuning bij het afvallen.

Vanuit mijn achtergrond  als voedingsdeskundige, fysiotherapeut en fitnesstrainer was ik er destijds van overtuigd dat afslanken ook moest lukken met “gewoon” eten. Maar daarbij  was ik nooit echt fit en had ik constant honger, dus stond ik open voor deze aanvulling.

Er ging een wereld voor me open en deze ervaring heeft mijn visie op voedingssupplementen compleet veranderd. Afvallen en vooral slank blijven werd daarna makkelijker dan ooit.

En juist hierdoor heb ik al meer dan 2000 andere mensen kunnen helpen met meer vitaliteit, een gezond gewicht en een actievere leefstijl.

Steeds wanneer ik mezelf nu betrap op een oordeel over het één en ander waar ik geen ervaring mee heb, denk ik daar aan en zet ik mijn geest opnieuw open voor nieuwe mogelijkheden.

Want met een open mind wordt onze wereld een stuk groter en leuker!

Liefs, Anita

afslankcoach kliko

Dik van ’t sund

Voedingssupplementen als ondersteuning bij het afvallen?

Toen afvallen nog niet aan de orde was…

Deze uitdrukking gebruikten wij vroeger als Bourgondische Tilburgers regelmatig.

  • Wij aten alle restjes voedsel op omdat het zonde was om deze weg te gooien.
  • We waren dan ook allemaal stevig aan de maat, en afslanken was volgens mij een woord dat nog niet bestond.
  • Alle restjes werden in het aanrechtkastje bewaard en zo aten we met ons 8 koppige gezin op vrijdag alle restjes van de hele voorgaande week.

Niks mis mee. En als er wél wat mis mee was dan had je gewoon een paar dagen diarree, daar werd niet zo moeilijk over gedaan

Soms heb ik nog steeds "last van mijn opvoeding" want moeite met het weggooien van voedsel.

Dit heeft mijzelf lang in de weg gezeten als ik weer eens moest afvallen voor een judowedstrijd.

Herkenbaar?
Soortgelijke verhalen hoor ik van veel vrouwen uit mijn generatie, en dat kan een flinke uitdaging zijn als je ook graag wil afvallen.

Jezelf als kliko gebruiken is echter geen oplossing voor een eventueel voedseloverschot.

Vries het in, geef het mee aan de visite of gooi het in de kliko.

Die groene dan… 

Welke eetgewoonten had jij in jouw jeugd? En in hoeverre hebben die nog steeds invloed op jouw huidige eetgedrag?

Liefs, Anita