Anita´s blogs

Lieve lezer, van harte welkom in mijn blog bibliotheek!

Ik schrijf hier over alles wat te maken heeft met afvallen en slank blijven.

Over de uitdagingen, mislukkingen en teleurstellingen, maar zeker ook over de oplossingen, inzichten en overwinningen. Met veel praktische tips waar jij je voordeel mee kunt doen.

Met deze blogs hoop ik jou te inspireren, te vermaken en stof tot nadenken te geven.

Veel leesplezier! Liefs, Anita

P.S.: Heb je de mooie verhalen al gelezen van Elly, Margriet, Marjolein, Gerda, Annemarie en  Annemiek? Klik hier.

Dik van ’t sund

Voedingssupplementen als ondersteuning bij het afvallen?

Toen afvallen nog niet aan de orde was…

Deze uitdrukking gebruikten wij vroeger als Bourgondische Tilburgers regelmatig.

  • Wij aten alle restjes voedsel op omdat het zonde was om deze weg te gooien.
  • We waren dan ook allemaal stevig aan de maat, en afslanken was volgens mij een woord dat nog niet bestond.
  • Alle restjes werden in het aanrechtkastje bewaard en zo aten we met ons 8 koppige gezin op vrijdag alle restjes van de hele voorgaande week.

Niks mis mee. En als er wél wat mis mee was dan had je gewoon een paar dagen diarree, daar werd niet zo moeilijk over gedaan

Soms heb ik nog steeds "last van mijn opvoeding" want moeite met het weggooien van voedsel.

Dit heeft mijzelf lang in de weg gezeten als ik weer eens moest afvallen voor een judowedstrijd.

Herkenbaar?
Soortgelijke verhalen hoor ik van veel vrouwen uit mijn generatie, en dat kan een flinke uitdaging zijn als je ook graag wil afvallen.

Jezelf als kliko gebruiken is echter geen oplossing voor een eventueel voedseloverschot.

Vries het in, geef het mee aan de visite of gooi het in de kliko.

Die groene dan… 

Welke eetgewoonten had jij in jouw jeugd? En in hoeverre hebben die nog steeds invloed op jouw huidige eetgedrag?

Liefs, Anita

De 6 pijlers van het afvallen

Voedingssupplementen als ondersteuning bij het afvallen?

Toen afvallen nog niet aan de orde was…

De “6-voor-succes”

Om gezond af te slanken en slank te blijven kun je bij jezelf steeds 6 pijlers checken.

Ik noem deze pijlers de"6-voor-succes".

Heb je nog niet de resultaten die je nastreeft, dan is gegarandeerd minstens één van de pijlers nog niet optimaal. Kijk maar eens mee naar deze 6-voor-succes pijlers:

  1. Eiwitten/ proteïnen: Voldoende eiwitten in je voeding is voor het afslanken superbelangrijk. Eiwitten zorgen voor een voldaan gevoel en helpen jou om fit en strak te blijven. Hoeveel eiwitten jij nodig hebt hangt af van jouw lichaamsgewicht en de mate van beweging.
  2. Koolhydraten: Eet vooral complexe koolhydraten uit granen, groenten en fruit. Vooral onbewerkt voedsel dus.
  3. Beweging: 30 minuten per dag méér bewegen dan je nu doet, helpt al enorm bij het afvallen. Bovendien maak je dan “blije stofjes” aan waardoor je lekkerder in je vel zit. Neem dus vaker de fiets of de trap. Of koop een hond
  4. Water en (kruiden)thee: 2-2 ½  liter water en/of kruidenthee. Voldoende drinken is erg belangrijk voor de afvoer van jouw afvalstoffen, voor een optimale vetverbranding en een fit gevoel. Voldoende water vergemakkelijkt het afslanken.
  5. Caloriebalans & essentiële voedingsstoffen: Wanneer je teveel of te weinig calorieën binnen krijgt raakt je lichaam uit balans. Zo ook wanneer je essentiële voedingsstoffen mist zoals vitaminen en mineralen.
  6. Emoties en stress: Rust en ontspanning zijn super belangrijk om lekker in je vel te zitten. Veel vrouwen zijn emotie-eters waardoor het afvallen maar steeds niet lukt. Als afslankcoach leer ik mijn klanten om te gaan met stress en emoties, waardoor dit geen belemmering meer is voor een leven lang slank en fit.

Liefs, Anita

Afvallen met koolhydraten

Koolhydraten hebben een slechte naam bij mensen die willen afslanken.

Maar weet je dat je juist méér kunt afvallen met de juiste koolhydraten?

En dan heb ik het over voedingsvezels.
Voedingsvezels zijn eigenlijk onverteerbare koolhydraten die je helpen bij jouw afslankproces.

Wat doen deze voedingsvezels dan?
Ze geven je een vol gevoel

  • Ze poetsen je darmen schoon
  • Ze binden zich met water waardoor je ontlasting makkelijker verloopt
  • Ze schuren je tanden waardoor aankoeken van voedselresten (tandplak) voorkomen wordt (positieve bijwerking )
  • Ze stabiliseren je bloedsuikerspiegel waardoor snack aanvallen voorkomen worden
  • Ze beschermen tegen hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en darmkanker en verlagen bovendien je cholesterol


Wij hebben per dag ongeveer 30 gram voedingsvezels nodig, maar de meeste mensen krijgen slechts tussen de 18-23 gram binnen.

Hoe kun zorgen dat je meer vezels binnen krijgt?

  • Eet bij elk eetmoment rauwkost, groenten of granen
  • Vul de helft van je dinerbord met groenten of eet een salade bij je diner
  • Voeg wat muesli of havermout toe aan je zuivel of soja
  • Vervang witte pasta en rijst door volkorenpasta en zilvervliesrijst
  • Neem tussendoor een klein sneetje roggebrood of 1  vezelrijke cracker

Welke vezelrijke producten eet jij zoal tijdens het afvallen?

Liefs, Anita

Afvallen en slank blijven

Zelfmedelijden helpt je niet

Zelfmedelijden tijdens een afslankprogramma kan je behoorlijk in de weg zitten.
Als afslankcoach hoor ik regelmatig uitspraken als "Ja maar ik mag toch wel wát?"
Of "Iedereen zat gezellig chips te eten en ik zit met een cracker"


Ik noem dit het Poor- little- me- syndroom.
Arme, arme Ik….
We hebben vaak zelf niet in de gaten dat we in dit zelfmedelijden verhaal zitten en op dat moment alleen maar bezig zijn met wat we niet "mogen" hebben.
Afslanken doe je voor jezelf en je hoeft aan niemand verantwoording af te leggen over wat je wel of niet eet.


Van mij mag je alles eten…
…als je het maar niet doorslikt.

Liefs, Anita

Het fenomeen van de roze olifant bij afslanken

Je kent het wel: je bent goed bezig, je let op je eten, je beweegt weer wat meer en je bent alweer wat pondjes en omvang kwijt.

Eén probleem: je denkt de hele dag aan al het lekkers waarvan je je voorgenomen had dit NIET te eten. Dit is het fenomeen van de roze olifant.

Want wat gebeurt er wanneer ik je zeg dat je overal aan mag denken behalve aan een roze olifant? Juist….dát dus.

Zo werkt het met alles waarvan je je voorneemt hier NIET aan te denken. En hoe méér je tegen jezelf zegt dat je al dat lekkers NIET mag, des te moeilijker het wordt dit te weerstaan  en je discipline-spier raakt overbelast.  

Beter kun je denken: "Ik mag al dat lekkers wel, maar ik wil het niet, want ik wil immers slanker, fitter en strakker worden." Zo krijg je het gevoel dat je zelf de regie hebt over wat je eet en drinkt, waardoor je weer meer rust in je hoofd krijgt. 

Probeer maar eens, succes gegarandeerd!

Liefs, Anita