Anita´s blogs

Lieve lezer, van harte welkom in mijn blog bibliotheek!

Ik schrijf hier over alles wat te maken heeft met afvallen en slank blijven.

Over de uitdagingen, mislukkingen en teleurstellingen, maar zeker ook over de oplossingen, inzichten en overwinningen. Met veel praktische tips waar jij je voordeel mee kunt doen.

Met deze blogs hoop ik jou te inspireren, te vermaken en stof tot nadenken te geven.

Veel leesplezier! Liefs, Anita

P.S.: Heb je de mooie verhalen al gelezen van Elly, Margriet, Marjolein, Gerda, Annemarie en  Annemiek? Klik hier.

Afvallen en nooit meer op dieet

“Wat heerlijk om met een persoon te praten” zei Mireille vandaag aan de telefoon.

“Ik heb online afslankprogramma’s gevolgd, maar als ik dan een vraag had moest ik deze stellen in de chatbox, en soms kreeg ik antwoorden waar ik in mijn situatie helemaal niets mee kon”

Iedere vrouw die wil afvallen zit in een andere situatie, heeft een andere gezinssamenstelling en loopt tegen andere uitdagingen aan. Bovendien is het doel achter het afslankdoel niet altijd helder, en word er teveel gefocust op het getal op de weegschaal.

Daarom heb ik in mijn programma’s gekozen voor persoonlijk contact en wil ik wil weten wat jouw doel is achter het streefgetal op de weegschaal. Ik wil weten wat je al geprobeerd hebt, waar je tegenaan loopt en op welk punt in een traject het steeds de verkeerde kant op gaat?

  • Wat moet er doorbroken worden en waar zitten de blinde vlekken?
  • Hoe goed kun jij Nee zeggen tegen goed bedoelende loved-ones?
  • En vanuit zo’n persoonlijk adviesgesprek kunnen we dan samen kijken welk voedingspatroon het beste past bij jouw mogelijkheden, zodat je gaat afvallen en daarna nooit meer op dieet hoeft.

Wie hou jij voor de gek als je wil afvallen? 

Ik stond ’s nachts om 3.00 uur op om me vervolgens vol te proppen met witte boterhammen met mayonaise en kaas.

Daarna volgden scheppen pindakaas en struinde ik mijn moeders kasten af speurend naar koek, snoep, borrelnoten en andere snacks. Als het maar vet, zoet en zout was.

Wanneer ik een pak koeken aanbrak, moest ik dit wel helemaal leeg eten, anders zou mijn moeder het merken. Het verdwijnen van een heel pak viel minder op.

Zo had ik allerlei strategieën bedacht om stiekem te eten.

Ik wist bijvoorbeeld dat de 3e trede van de trap kraakte, dus die sloeg ik over als ik ’s nachts naar beneden sloop.

En met een gezin van 8 personen wist ik ook altijd wat er ruim in voorraad was en dus niet gemist werd.

Tijdens het volproppen las ik standaard de Donald Duck, zodat ik pas ná het lezen merkte hoeveel buikpijn ik had van alle junk die ik naar binnen gegooid had. Ik had er niet eens van genoten.

Ben jij ook een stiekeme eter tijdens het afvallen? Dan hier mijn geleerde lessen:

  • Vraag je af wie je hiermee voor de gek houdt
  • Eet nooit terwijl je leest of TV kijkt. Je mist dan de signalen van je maag die aangeven dat je vol zit
  • Geef niet toe aan eetbuien op vaste tijden. Je lichaam gaat hieraan wennen en zo hou je dit in stand.
  • Schaam je niet voor dit gedrag, maar ga na waar het vandaan komt en probeer het op dit niveau op te lossen.
  • Ben moedig en zoek hulp voor dit probleem. Erover praten is een eerste stap.

Grensoverschrijdend gedrag

Wij vrouwen zijn allemaal schuldig aan grensoverschrijdend gedrag.

Want zeg nou zelf: hoe vaak heb jij met jezelf afspraken gemaakt over de mate van alcohol drinken, snoepen, snacken en/of bankhangen, en hoe vaak ben je dan toch over je eigen grenzen gegaan?

Toch weer dat extra wijntje, dat koekje bij de koffie, toegeven aan die snaai-momenten of je sportschoenen in de kast laten staan.

Met als gevolg een slecht gevoel over jezelf en het uitblijven van de afslankresultaten die je al zolang nastreeft.

Vrouwen kennen mij als een no-nonsense coach. Ik streef er niet naar om aardig gevonden te worden, maar ik confronteer jou met het gedrag dat jou in de weg zit om je uiteindelijke doel te bereiken: afvallen, slank blijven en nooit meer op dieet.

Ik confronteer jou liefdevol, dat wel. Maar ook duidelijk, zodat je inzicht krijgt in jouw belemmerende gedrag. Want pas dan kan ik je handvatten geven om dit te doorbreken.

Wij vrouwen hebben geen man nodig om over onze grenzen te gaan.

Dat kunnen we heel goed zelf.

Afvallen of afslanken?

Ik stond 5x per dag op de weegschaal bij al mijn  pogingen om af te vallen.

Mét kleren, zonder kleren, na het plassen, niet na het haren wassen (want nat haar is zwaarder dan droog haar LOL).

En nooit ’s avonds, want dan ben je het zwaarst.

Bij die ouderwetse-weegschalen-met-wijzers kon je de vering van het apparaat nog beïnvloeden door een beetje naar links of rechts te gaan hangen of naar achteren te leunen. Verwachtte ik nou werkelijk dat ik zou afvallen als ik er maar vaak genoeg op zou staan?

En o wee als het getal op de weegschaal tegenviel ! Dan was ik bloedchagrijnig en at ik er van frustratie nog eens 1 kilo extra aan. Dat was dan weer het begin van de frustratie-cirkel.

Ben jij ook zo gewend om je stemming af te laten hangen van het getal op jouw weegschaal?  

Dat is doodzonde, want als je dagelijks op de weegschaal gaat staan zie je steeds een ander getal. Je gewicht schommelt immers door het vasthouden van vocht, je darminhoud, je maandcyclus of het moment van de dag.

Focus je eens niet op het getal op de weegschaal, maar op een gezond voedingspatroon, voldoende drinken, regelmatige beweging en voldoende rustmomenten.

Kijk vooral hoe je lichaam hierdoor verandert en ben trots op ieder stapje dat je hierin maakt!

Dan kun je je weegschaal met de ijzerboer meegeven.

P.S.: Nieuwsgierig naar mijn hele verhaal? Klik dan hier  Afslankcoach | Voedingsdeskundige | Master Coach | Anita Staps - Anita Staps

Afslankgoeroes en dieetprofeten en zelfhulpboeken

Waarom deze niet helpen om slank te blijven

Afslankgoeroes, dieetprofeten en slanke-lijn-boeken schrijfsters zien allemaal één heel belangrijke succesfactor bij afvallen over het hoofd.

Natuurlijk moet je je voedingspatroon aanpassen en je leefstijl blijvend veranderen als je wil afvallen! Daar zeggen we allemaal niets nieuws mee.

Maar hoe komt het toch dat er zoveel vrouwen al meerdere diëten hebben gevolgd, resultaten behaalden en toch na verloop van tijd terugvallen in hun oude vertrouwde (voedings)gewoonten?

Met als gevolg dat ze weer aankomen, gaan jojoën, gefrustreerd raken en teleurgesteld zijn in zichzelf. Ze vinden zichzelf slap en ongedisciplineerd en schamen zich hiervoor.

Daardoor zoeken ze geen hulp bij het afvallen. En dat is een gemiste kans.

De belangrijkste voorwaarde voor het succesvol afvallen en slank blijven is het krijgen van inzicht in jouw gedragspatronen; waarom doe je wat je doet? Wij hebben allemaal blinde vlekken en zijn ons vaak niet bewust van ons gedrag ten aanzien van eten in bepaalde situaties.

Een afslankcoach helpt je deze blinde vlekken op te sporen en geeft je praktische tips om je eetgedrag blijvend te veranderen.

Het nieuwe eetgedrag voelt dan niet als volhouden of afzien maar wordt het nieuwe normaal.